Tiedote: Oppilaan tuki tulee suunnitella ja järjestää siten, että opettajilla on tosiasialliset mahdollisuudet turvata oppilaan oikeudet

24.9.2024

Peruskoulun oppilailla on oikeus saada tarpeidensa mukaan oppimisen ja koulunkäynnin
tukea. Tuen tarpeisiin vastataan oppimisen tuen, oppilashuollon sekä sosiaali- ja terveydenhuollon
palvelukokonaisuudella, jossa oppilaan oikeudet turvataan lapsen edun mukaisesti. Oikeuksien
turvaaminen ei kuitenkaan toteudu itsestään, vaan se edellyttää käytännön toimintaa opettajilta,
oppilashuollon ammattihenkilöiltä sekä kunnilta ja hyvinvointialueilta. Turun yliopiston
EduRESCUE-hankkeen tutkijat Virve Valtonen, Anne-Elina Salo ja Anu Kajamies tarkastelivat
niitä oikeudellisia reunaehtoja, jotka määrittävät eri toimijoiden toimintaa sekä etenkin opettajien
toimintaa koulussa oikeustieteen ja kasvatustieteen monitieteissä Focus Localis -julkaisussa
(3/2024) ilmestyneessä artikkelissaan ”Oikeudellisten reunaehtojen vaikutukset oppilaan oppimisen
ja hyvinvoinnin tukemiseen: monikerroksinen näkökulma”.


Tutkimuksessa havaittiin, että oppilaan tuen saamista lakisääteisesti määrittävät sen
tarpeenmukaisuus, erilaiset määräajat sekä oppilaan ja hänen huoltajansa suostumus. Kouluarjessa
tuen tarpeisiin vastaamiseen vaikuttavat erityisesti opettajien tunne- ja vuorovaikutusosaaminen
tuen tarpeen havaitsemiseksi, tuen saamisen suunnittelu ja järjestäminen, kouluyhteisön ja
oppilashuollon ammattilaisten yhteistyö sekä käytännön toiminnan mahdollisuudet. Jos oppilas ei
saa tarpeensa mukaista tukea, ei suostu yksilölliseen oppilashuoltoon tai odottaa tuen alkamista, jää
oppilaan tukeminen opettajan yleisen tuen varaan.


Ymmärrys tuen saamisen reunaehtojen vaikutuksesta kertoo, mitä kunnan ja hyvinvointialueen on
työnantajana sekä palvelun järjestäjänä otettava huomioon järjestäessään alueensa lasten ja nuorten
hyvinvointipalvelut sekä moniammatillisen yhteistyön edellytykset. Tutkimuksen perusteella
oppilaan tukijärjestelmä tulee suunnitella ja järjestää siten, että opettajilla on myös
tosiasiallinen mahdollisuus toteuttaa oppilaan oikeudet, mikä edellyttää erityisesti resursseista
huolehtimista. Kuntien ja hyvinvointialueiden lisäksi tämä edellyttää opettajien koulutuksen
kehittämistä lapsen oikeuksista ja hyvinvointiin liittyvistä teemoista sekä opettajien tunne- ja
vuorovaikutusosaamisen vahvistamista.


Tuen tarpeisiin vastaamisessa kirjoittajien huomio kiinnittyi siihen, että vaikka ennaltaehkäisevissä
toimissa, myös lainsäädännön tasolla, korostetaan yhteisöllisyyttä, kun oppilaalla havaitaan tuen
tarve, siirtyy näkökulma yhteisöstä oppilaan yksilöllisiin tukitoimiin irrallaan tuosta
yhteisöstä. Kasvatustieteessä on korostettu tarvetta ratkaisuille, jotka tähtäävät koko yhteisön
toimintatapojen tarkasteluun ja muutoksen yksilökeskeisyyden sijaan.


Lisätietoja:
Virve Valtonen: Projektitutkija, Oikeustieteiden tiedekunta sekä Opettajankoulutuslaitos, Turun
yliopisto; Väitöskirjatutkija, Oikeustieteiden laitos, Itä-Suomen yliopisto. virve.valtonen@utu.fi 
Anne-Elina Salo: Erikoistutkija, Opettajankoulutuslaitos, Turun yliopisto; Tutkijatohtori,
Opettajankoulutuslaitos, Jyväskylän yliopisto
Anu Kajamies: Yliopistotutkija, Opettajankoulutuslaitos, Turun yliopisto
Strategisen Tutkimuksen neuvoston (STN) rahoittama EduRESCUE-hanke, ks.
https://edurescue.fi/fi.


Linkki tutkimusartikkeliin: https://journal.fi/focuslocalis/article/view/140932